U bent van harte welkom in onze praktijk. Om goede zorg te kunnen bieden, zijn er huisregels opgesteld waar onze medewerkers en patiënten zich aan horen te houden. Door binnengaan van de praktijk of het opnemen van contact gaat u akkoord met deze huisregels. Samen werken we aan een prettig contact en duidelijke afspraken.
Algemene regels
- In noodsituaties worden aanwijzingen van onze medewerkers opgevolgd.
- Als daar reden toe is, mogen medewerkers vragen om uw identiteitsbewijs. Soms is dit zelfs wettelijk verplicht, bijvoorbeeld bij inschrijving in de praktijk.
- Het gebruik van mobiele telefoons, tablets, laptops e.d. is toegestaan, maar let erop geen overlast te veroorzaken. Graag willen wij dat u uw telefoon uit heeft staan, wanneer u in gesprek bent met een van ons.
- Indien u de Nederlandse of Engelse taal niet beheerst, verzoeken wij u vriendelijk om een tolk mee te nemen.
- Drugs en/of alcoholgebruik zijn niet toegestaan. Bent u onder invloed, dan kan u de toegang tot het gebouw geweigerd worden.
- Wij accepteren geen diefstal en vandalisme en doen daarvan altijd aangifte bij de politie. Kosten worden in rekening gebracht.
- De praktijk is niet verantwoordelijk voor diefstal van eigendommen in het pand of het buitenterrein.
- Medewerkers gaan vertrouwelijk om met de gegevens van patiënten (zie ons privacyreglement).
- Het kan voorkomen dat u niet tevreden bent over (het functioneren van) een medewerker, hier kunt u dan een melding van maken. Het liefst rechtstreeks bij de medewerker maar ook bij de huisarts of door het invullen van het klachtenformulier op de website. Er treedt een klachtenprocedure in werking, waarover u als patiënt geïnformeerd wordt.
- Telefoongesprekken van u met de praktijk kunnen door ons worden opgenomen en maximaal een maand bewaard. Wilt u zelf gespreksopnames maken, fotograferen of filmen? Vraag dan vooraf toestemming.
- Roken in het pand is verboden.
- Huisdieren (m.u.v. hulphonden) zijn niet toegestaan.
- Wapenbezit is niet toegestaan.
- Herhalingsrecepten verzoeken wij u aan te vragen via de receptenlijn (keuze 2) of onze website.
Regels m.b.t. het spreekuur
- We hebben alleen spreekuur op afspraak.
- De assistente plant de afspraak in. Ze maakt aan de hand van vragen een inschatting over de spoedeisendheid en tijd die de arts hiervoor nodig heeft. Soms is een afspraak niet nodig en geeft zij een advies. Ze is hiervoor deskundig opgeleid en elk gegeven advies wordt nabesproken met de huisarts.
- We proberen te werken zonder lange wachtlijsten. Assistentes mogen inplannen elke werkdag tot 10 uur, andere tijden op de dag worden pas op de dag zelf ingevuld. Het kan dus voorkomen dat u gevraagd wordt terug te bellen op dag dat uw wilt komen.
- Gemaakte afspraken kunnen van tevoren kosteloos worden geannuleerd. Zegt nu niet op tijd af? Dan kunnen we op dat moment namelijk geen andere patiënten helpen en brengen we – na een keer een waarschuwing – het wegblijftarief in rekening, deze kosten krijgt u niet vergoed van uw zorgverzekering. Totdat deze factuur is betaald kunt u alleen voor spoedgevallen bij ons terecht.
- Nieuwe inschrijvingen gaan via een wachtlijst en alleen binnen ons postcodegebied.
Gedragsregels
- Iedereen dient de algemeen geldende omgangsvormen te hanteren zoals elkaar beleefd en met respect behandelen. Agressief gedrag wordt niet getolereerd.
- Geef elkaar de gepaste ruimte i.v.m. privacy.
- Geen gesprekken verstoren of hinderen.
- Fysiek en verbaal geweld zijn niet toegestaan.
- Geen ongewenste intimiteiten. Wij accepteren geen opmerkingen, grappen, gebaren, aanrakingen of elk ander gedrag waardoor een ander zich ongemakkelijk of bedreigd kan voelen.
- Geen discriminatie. Daarmee bedoelen wij iemand pesten, beledigen, belachelijk maken, uitschelden of achterstellen op grond afkomst, leeftijd, gedrag, uiterlijk of kleding.
- Onze assistentes zijn deskundig en discreet, behandel hen met respect.
Consequenties: gele & rode kaarten
Houdt u zich niet aan de huisregels? Dan spreken we u aan op uw gedrag en kunnen we u een officiële waarschuwing geven (1e gele kaart). Houd u zich daarna nog steeds niet aan de huisregels? Dan krijgt u een laatste officiële waarschuwing (2e gele kaart).
Mocht dat niet werken en houd u zich stelselmatig niet aan onze huisregels gaan we over tot het eenzijdig verbreken van de behandelrelatie conform de KNMG richtlijn (we schrijven u uit). U bent dan niet langer patiënt van ons en we verlenen geen zorg meer (rode kaart).
We accepteren geen enkele vorm van fysiek geweld of levensbedreigingen, in die gevallen leidt dit direct tot uitschrijving.